Sabtu, 2 Julai 2011

Hadith Palsu...

قال عبدالله بن أحمد : حدثنا عبيدالله بن عمر عن زائدة بن أبي الرقاد، عن زياد النميري عن أنس رضي الله عنه قال: كان رسول الله صلى الله عليه وسلم إذا دخل رجب قال:

" اللهم بارك لنا في رجب وشعبان وبلغنا رمضان... " (رواه الطبراني في الأوسط وأحمد حنبل في مسنده رقم الحديث : 2346، ج3 ص70-71)

Hadith ini PALSU, Hadith ini bermaksalah di sebabkan (زائدة بن أبي الرقاد) Kata Imam Al-Bukhari MUNGKARUL HADITH (tidak halal meriwayatkan) lihat [ At-Tarikh Khabir. Muka surat 358 jilid 3 cetakan ke3 Darul Ktb ilm bairut lubnan ], Begitu juga Imam An-Nasa’I mengatakan Hadith MUNGKAR, Lihat [ Ad-Dhu’afa ], Kata Ibnu Hibban “ Terkenal dengan kemungkaran dan tidak boleh mengambil Khabarnya atau menulis khabarnya kecuali untuk dinilai “ Lihat [ Ikhmal Tazzibbul Khamal ], Begitu juga Imam Abu Daud mengatakan “ Saya tidak tahu khabarnya “ lihat [ Rawa’t Tahzibbyn ], Dan Al-Hafiz Ibnu Hajar Al-Asqalani (As-Syafie) juga mengatakan HADITH MUNGKAR. Lihat [ Tahzib At-Tahzib ].

Kesimpulan : Kata Al-Hafiz Ibnu Hajar Al-Asqalani : Pada Zahirnya Khabar Sanad ini SAH. tetapi yang sebenarnya HADITH ini PALSU, lihat (الكتاب : تبيين العجب بما ورد في شهر رجب للحافظ ابن حجر العسقلاني)


ابن عبد الكريم الجزري، قال: أخبرنا علي بن عبد الله بن جهضم الهمذاني، قال: أخبرنا علي بن محمد بن سعيد البصري، قال: أخبرنا أبي، قال: أخبرنا خلف بن عبد الله الصنعاني، عن حُميد الطَّوِيلُ، عَنْ أَنَسٍ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ السلام:

" رَجَبٌ شَهْرُ اللَّهِ، وَشَعْبَانُ شَهْرِي، وَرَمَضَانُ شَهْرُ أُمَّتِي " ثُمَّ ذَكَرَ فَضْلَ لَيْلَةِ صَلَاةِ الرغَائِبِ

Hadith ini PALSU, Hadith ini bermasalah kerana (ابن جهضم) dialah yang mereka Hadith ini dan penipu, Nama penuh beliau ialah Ali bin Abdllah bin Al-hasan bin Jahdam. Ahli sufi zuhud di mekah meninggal pada 414 H, Lihat [ Tarikh Al-Islam “ Imam Az-zahabi “: ص239 تاريخ الإسلام وَوَفيات المشاهير وَالأعلام ]


Kesimpulan : Kata Ibnu Qayyim Al-Jauziyah. Ini adalah Hadith yang direka oleh Ibnu Jahdam. “Seperti hadith di atas ialah PALSU”. Lihat : [Al-Manar al-Munif fi al-Sahih wa al-Dha‘if. Fasl 21, No. 168 ]