Jumaat, 27 Januari 2012

" KEINDAHAN SYURGA "


القُرآنُ اْلكَرِيْم

Firman Allah Subhanahu wa Ta’ala :

MaksudNya : 

Dan orang-orang yang beriman dan (serta) beramal soleh. mereka itu penghuni syurga mereka kekal di dalamnya[1],

Faedah Ayat :

Mereka yang beriman kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala dan beramal soleh dengan apa yang diperintahkan oleh Allah dan RasulNya tidak mensyirikkan Allah Subhanahu wa Ta’ala maka mereka itulah penghuni Syurga dan Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman :

MaksudNya :

Sesiapa yang mengerjakan amal soleh baik lelaki mahupun wanita sedang ia orang yang beriman, Maka mereka itu masuk ke dalam syurga dan mereka tidak dianiaya walau sedikitpun[2].

Faedah Ayat :

Beruntunglah mereka yang beramal Soleh kerana mencari keredhaan Allah Subhanahu wa Ta’ala malahan sangat beruntung kerana bagi mereka Syurga dan mereka kekal di dalamnya.

الحديث النّبوى : عَنْ عَطَاءِ بْنِ يَسَارٍ أَنَّ مُعَاذَ بْنَ جَبَلٍ

أَنَّ مُعَاذَ بْنَ جَبَلٍ قَالَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ الْجَنَّةُ مِائَةُ دَرَجَةٍ كُلُّ دَرَجَةٍ مِنْهَا مَا بَيْنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ وَإِنَّ أَعْلَاهَا الْفِرْدَوْسُ وَإِنَّ أَوْسَطَهَا الْفِرْدَوْسُ وَإِنَّ الْعَرْشَ عَلَى الْفِرْدَوْسِ مِنْهَا تُفَجَّرُ أَنْهَارُ الْجَنَّةِ فَإِذَا مَا سَأَلْتُمْ اللَّهَ فَسَلُوهُ الْفِرْدَوْسَ،
Bahawasanya Mu’az bin Jabal berkata Aku dengar Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam bersabda : Syurga itu seratus darjat. Setiap darjatnya (berjarak) antara langit dan bumi, dan yang paling tinggi ialah syurga Firdaus. Tengahnya firdaus dan Arsy berada di atas firdaus darinya dipancarkan sungai-sungai syurga, Maka jika kalian meminta kepada Allah. Maka mintalah syurga firdaus[3],

Ringkasan Manaqib Rawi Al-A’la : “ Mu’az bin Jabal “

Beliau adalah sahabat Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam  seorang pemimpin dan imam, beliau juga adalah salah seorang yang mengikuti Bai’ah Aqabah ketika usia muda. Beliau memeluk islam ketika usia  28 tahun. Beliau adalah sahabat Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam yang sangat mengetahui tentang Halal dan Haram, diriwayatkan daripada Abdullah bin Amr menyebut Abdullah bin Mas’ud, lalu berkata : Aku sentiasa menyukai, aku mendengar Nabi Shallallahu 'alaihi wa Sallam bersabda : Belajarlah Al-Quran daripada empat orang. Iaitu Abdullah bin  Mas’ud, Salim, Mu’az bin Jabal dan Ubai bin Ka’ab[4] Beliau Mu’az bin Jabal meninggal ketika usianya 33 atau 34 tahun, pada tahun 18 Hijrah. Semoga Allah rahmati beliau[5],

Faedah Hadith :

Hadith ini menunjukan bahawa syurga itu terdapat tingkatannya dan yang paling tinggi dan tengah ialah syurga firdaus oleh sebab itu apabila seorang hamba itu berdoa maka berdoalah agar di tempatkan di syurga firdaus dan mereka yang soleh itulah bagi mereka syurga firdaus seperti firman Allah Subhanahu wa Ta’ala : Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan beramal soleh, bagi mereka adalah surga Firdaus menjadi tempat tinggal[6] Dan mereka kekal di dalamnya seperti firman Allah Subhanahu wa Ta’ala : (yakni) yang akan mewarisi syurga Firdaus. mereka kekal di dalamnya[7] Hadith Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam :

الحديث النّبوى : عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِنَّ فِي الْجَنَّةِ شَجَرَةً يَسِيرُ الرَّاكِبُ فِي ظِلِّهَا مِائَةَ سَنَةٍ لَا يَقْطَعُهَا وَاقْرَءُوا إِنْ شِئْتُمْ{وَظِلٍّ مَمْدُودٍ وَمَاءٍ مَسْكُوبٍ}،

Daripada Abi Hurairah RA beliau berkata Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam bersabda : Sesungguhnya di dalam syurga terdapat sebuah pohon yangmana kenderaan yang berjalan di bawah naungannya selama seratus tahun tanpa mampu mencapainya. Bacalah jika kalian mahu dan naungan yang terbentang luas dan air yang mencurah[8],

Ringkasan Manaqib Rawi Al-A’la : “ Abi Hurairah RA “

Beliau adalah Abu Hurairah Ad-Dausi Al-Yamani. Banyak pendapat mengenai nama asal beliau dan yang paling kuat adalah Abdurrahman Bin Shakhar, beliau adalah orang yang sangat faqih, Mujahid dan Al-Hafiz, diriwayatkan bahawa Abi Hurairah berkata “ Dahulu aku pernah mengembala     kambing  keluargaku,  dan  aku  mempunyai  seekor  kucing  yang kecil ( anak kucing ) aku meletakkan kucing itu pada malam hari di sebuah pohon. Apabila siang, aku membawa kucing itu bersama dan aku bermain bersamanya, sehingga orang menggelar aku dengan Abi Hurairah ( bapa kucing kecil [9]) “,  Beliau meninggal dunia pada tahun 57 Hijrah, semoga Allah meredhai beliau[10],

Faedah Hadith :

Hadith ini menunjukkan bertapa luasnya syurga sehingga akal tidak mampu untuk mentafsirkan hal yang sebanar melainkan dengan hadith-hadith Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam dapat menambahkan iman seseorang  dengan nikmat yang Allah Subhanahu wa Ta’ala berikan kepada hambanya. Hadith lain yangmana diriwayatkan,

الحديث النّبوى :

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَا فِي الْجَنَّةِ شَجَرَةٌ إِلَّا وَسَاقُهَا مِنْ ذَهَبٍ،
Daripada Abi Hurairah RA beliau berkata Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam bersabda : Tidak ada satu pun pohon yang ada di syurga melainkan batangnya dari emas[11],

Ringkasan Manaqib Rawi Al-A’la : “ Abi Hurairah RA “

Beliau adalah Abu Hurairah Ad-Dausi Al-Yamani. Banyak pendapat mengenai nama asal beliau dan yang paling kuat adalah Abdurrahman Bin Shakhar, beliau adalah orang yang sangat faqih, Mujahid dan Al-Hafiz, diriwayatkan bahawa Abi Hurairah berkata “ Dahulu aku pernah mengembala     kambing  keluargaku,  dan  aku mempunyai  seekor  kucing  yang kecil ( anak kucing ) aku meletakkan kucing  itu pada  malam  hari  di  sebuah pohon. Apabila siang, aku membawa kucing itu bersama dan aku bermain bersamanya, sehingga orang menggelar aku dengan Abi Hurairah ( bapa kucing kecil [12]) “,  Beliau meninggal  dunia  pada  tahun  57   Hijrah,  semoga Allah  meredhai  beliau[13],

Faedah Hadith :

Hadith ini menunjukan bertapa indahnya sifat pohon di syurga sehingga Allah Subhanahu wa Ta’ala menampakan kepada manusia tentang syurga yang sangat indah berdasar kemampuan akal manusia memikirkan tentang nikmat yang ia berikan kepada hambanya kerana fitrah manusia suka kepada emas maka itulah yang ditunjukkan walaupun gambaran yang sebenar manusia tidak tahu maka melalui hadith inilah manusia beriman dengan adanya syurga bagi mereka yang soleh dan solehah. Oleh sebab itu Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman : Dan sampaikanlah berita gembira kepada mereka yang beriman dan berbuat baik, bahawa bagi mereka disediakan surga-surga yang mengalir sungai-sungai di dalamnya. setiap mereka diberi rezeki buah-buahan dalam surga-surga itu, mereka mengatakan : "Inilah yang pernah diberikan kepada kami dahulu." mereka diberi buah-buahan yang serupa dan untuk mereka di dalamnya ada isteri-isteri yang Suci dan mereka kekal di dalamnya[14] Jelas ayat ini menunjukan syurga itu lengkap dan nikmat di syurga itu adalah nikmat yang serba lengkap, baik jasmani maupun rohani. Hadith lain sepertimana diriwayatkan :

عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ إِنَّ لِي حَوْضًا مَا بَيْنَ الْكَعْبَةِ وَبَيْتِ الْمَقْدِسِ أَبْيَضَ مِثْلَ اللَّبَنِ آنِيَتُهُ عَدَدُ النُّجُومِ وَإِنِّي لَأَكْثَرُ الْأَنْبِيَاءِ تَبَعًا يَوْمَ الْقِيَامَةِ، 
 
Daripada Abu Sa’id Al-Khudri bahawa Nabi Shallallahu 'alaihi wa Sallam bersabda : Sesungguhnya aku memiliki sebuah telaga yang luasnya antara Ka’bah dan Baitul Maqdis. (Cahayanya) putih bagaikan susu, Tempat minumnya ialah dari kelompok bintang dan sesunnguhnya aku ialah Nabi yang paling banyak pengikut di antara para Nabi pada hari kiamat[15].

Ringkasan Manaqib Rawi Al-A’la : “ Abu Sa’id Al-Khudri RA “

Beliau adalah mujahid mufti di madinah Sa’ad bin Malik bin Sinan. Ayahnya Malik mati Syahid ketika perang Uhud, Abu said menyaksikan perang khandaq dan Bai’ah Ar-Ridwan. Beliau juga meriwayatkan Hadith Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam dan termasuk ahli fiqih. Diriwayatkan Daripada Abu Sa’id Al-Khudri RA beliau telah berkata : Adalah Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam itu orangnya sangat pemalu Dan malu Nabi Shallallahu 'alaihi wa Sallam lebih daripada seorang gadis yang pemalu. Apabila beliau ( Nabi Shallallahu 'alaihi wa Sallam) melihat sesuatu kemungkaran. kami sahabat-sahabatnya tahu perubahan reaksi pada wajah beliau. ( Iaitu beliau malu dengan kemungkaran tersebut )[16], Beliau Abu Sa’id Al-Khudri RA meninggal pada 74 hijrah. Semoga Allah merahmati beliau[17],

Faedah Hadith :

Nikmat syurga adalah nikmat yang sangat lengkap dan tidak panah dirasai oleh manusia tantang sifat tersebut maka beruntunglah sesiapa yang Allah Subhanahu wa Ta’ala meredhai untuknya ke syurga yang luas dan lengkap itu, Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman : Barangsiapa yang mengerjakan amal-amal soleh, baik lelaki mahupun wanita sedang ia orang yang beriman, Maka mereka itu masuk ke dalam syurga dan mereka tidak dianiaya walau sedikitpun[18]. والله أعلم



[1].     سورة البقرة : 82  (1)
[2].     سورة النساء : 124  (4)
[3].      أخرجه ابن ماجه رقم الحديث : 4407 ]  صحيح [
[4].      أخرجه البخاري رقم الحديث : 4999    ]صحيح البخاري[
[5].      " شمس الدّين محمّد بن أحمد بن عثمان الذّهبي 673-748 "  ]سير أعلام النّبلاء[   ج2 ص135- 201  ط : (الطبعة
                العاشرة)  مؤسّسة الرسالة  1414 هـ / 1994 مـ بيروت - شارع سوريا
[6].      سورة الكهف : 107 (18)
[7].      سورة المؤمنون : 11  (23)
[8].      أخرجه البخاري رقم الحديث : 3253  ] صحيح البخاري [
[9].     أخرجه الترمذي رقم الحديث :  3844  ] حسن الإسناد[
[10].         " شمس الدّين محمّد بن أحمد بن عثمان الذّهبي 673-748 "  ]سير أعلام النّبلاء[   ج2 ص578-633 ط : (الطبعة
             العاشرة)  مؤسّسة الرسالة  1414 هـ / 1994 مـ بيروت - شارع سوريا
[11].     أخرجه الترمذي رقم الحديث :  2525  ] صحيح [
[12].    أخرجه الترمذي رقم الحديث :  3844  ] حسن الإسناد[
[13].      " شمس الدّين محمّد بن أحمد بن عثمان الذّهبي 673-748 "  ]سير أعلام النّبلاء[   ج2 ص578-633 ط : (الطبعة
             العاشرة)  مؤسّسة الرسالة  1414 هـ / 1994 مـ بيروت - شارع سوريا
[14].     سورة البقرة : 25 (2)
[15].     أخرجه ابن ماجه رقم الحديث : 3489   ] صحيح [
[16].     أخرجه البخاري رقم الحديث : 6102   ] صحيح البخاري [
[17]       " شمس الدّين محمّد بن أحمد بن عثمان الذّهبي 673-748 "  ]سير أعلام النّبلاء[   ج3 ص168-172 ط : (الطبعة
                       العاشرة)  مؤسّسة الرسالة  1414 هـ / 1994 مـ بيروت - شارع سوريا
[18].     سورة النساء : 124 (4)

Khamis, 19 Januari 2012

" Kolej Universiti Insaniah KUIN "

Rasulullah Sallahhu Alaihi Wassalam bersabda : Barang siapa yang keluar kerana menuntut ilmu. Maka dia adalah dijalan Allah SubhaNahu Wata'Ala (Jihad Dijalan Allah SubhaNahu Wata'Ala) sehingga dia pulang, [ Hr At-Termizi daripada Anas bin Malik RA No. 2638 Dha'if Ilmu menurut Perspektif Al-Quran dan As-sunnah M/s 6 ]




Rasulullah Sallahhu Alaihi Wassalam bersabda : Barang siapa yang melalui jalan untuk mencari ilmu. Allah SubhaNahu Wata'Ala akan mudahkan baginya jalan ke Syurga. [ Hr Ibnu Majah daripada Abu Hurairah RA No. 225 Sahih Ilmu menurut Perspektif Al-Quran dan As-sunnah M/s 8 ]

Ahad, 8 Januari 2012

" النقاب في الإسلام وادلّته "


" InsyaALLAH akan diedarkan bulan hadapan FREE "

Ahad, 1 Januari 2012

" Niqab/purdah Dalam Islam Dan Hujjah-hujjahnya "

القُرآنُ اْلكَرِيْم

Firman Allah Subhanahu wa Ta’ala :

MaksudNya :

Hai anak Adam, Sesungguhnya kami Telah menurunkan kepadamu Pakaian untuk menutup auratmu dan Pakaian indah untuk perhiasan. dan Pakaian takwa Itulah yang paling baik. yang demikian itu adalah sebahagian dari tanda-tanda kekuasaan Allah, Mudah-mudahan mereka selalu ingat[1].

Faedah Ayat :

Allah Subhanahu wa Ta’ala menganugerahkan kepada hamba-hambaNya dengan menjadikan pakaian dan perhiasan untuk mereka agar mereka menutup aurat dan bertakwa. Mereka yang menutup aurat itulah yang dekat dengan Takwa kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala perintah ini juga bermaksud  membezakan wanita-wanita beriman dengan wanita-wanita yang tidak beriman. Firman Allah Subhanahu wa Ta’ala :

القُرآنُ اْلكَرِيْم

MaksudNya :

Katakanlah kepada wanita yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (Kebiasaan) nampak dari padanya[2].

Faedah Ayat :

Maksudnya menjaga pandangan daripada perkara yang diharamkan oleh Allah Subhanahu wa Ta’ala iaitu memandang lelaki yang bukan suaminya. Sebahagian Ulama berpendapat wanita boleh melihat dengan tidak mendatangkan Fitnah (syahwat) ini kerana Aisyah R’HA melakukan sedemikian rupa ketika melihat orang-orang Habsyi bermain senjata di dalam masjid bersama Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam[3] dan Allah Subhanahu wa Ta’ala melarang wanita menampakkan perhiasanya (aurat) kepada lelaki yang bukan mahram melainkan yang zahir darinya (kebiasaan) ulama berbeza pandangan tentang yang zahir dalam ayat ini. Diriwayatkan :

الحديث النّبوى : ابْنُ دُرَيْكٍ عَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا[4]

عَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا أَنَّ أَسْمَاءَ بِنْتَ أَبِي بَكْرٍ دَخَلَتْ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَعَلَيْهَا ثِيَابٌ رِقَاقٌ فَأَعْرَضَ عَنْهَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَقَالَ يَا أَسْمَاءُ إِنَّ الْمَرْأَةَ إِذَا بَلَغَتْ الْمَحِيضَ لَمْ تَصْلُحْ أَنْ يُرَى مِنْهَا إِلَّا هَذَا وَهَذَا وَأَشَارَ إِلَى وَجْهِهِ وَكَفَّيْهِ،
Daripada Aisyah R’HA beliau berkata, Asma binti Abu Bakar masuk menemui Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam sedangkan ia berpakaian lipis Maka Rasulullah Shallallahu  'alaihi wa  Sallam  berpaling  darinya dan berkata. Wahai Asma, sekiranya wanita yang telah mengalami haid (baligh) maka dia tidak boleh membiarkan auratnya kecuali ini dan ini’ beliau mengisyarat pada wajah dan kedua tapak tangan[5],

Ringkasan Manaqib Rawi Al-A’la : “ Aisyah R’HA “

Beliau ialah putri seorang imam yang jujur dan khalifah, Abu Bakar bin Quhafah. Beliau meriwayatkan hadith daripada Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam mencapai 2210 hadith dan beliau isteri Nabi Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam yang sangat dicintai Baginda " Al-Humaira " ertinya : wanita yang pipinya kemerahan. sebutan itu disandangkan kepada Aisyah R’HA kerana pipinya terlihat merah seperti buah delima, beliau meninggal pada tahun 57 Hijrah[6].

Faedah Hadith :

Sheikh Muhammad Nashiruddin Al-Albani dalam kitab beliau bertajuk Jilbab Seorang Muslimah[7] memuatkan hadith ini dan mensahihkannya Hadith yang terdapat dalam sunan Abu Daud ini terputus Sanadnya yangmana Khalid bin Dhuraid[8] tidak dengar daripada Aisyah R’HA Sanad yang dimiliki  Khalid bin Dhuraid ialah daripada Ibnu Umar dan Khubas bin Asyam dan Abdullah bin Muhairies dan Mursal daripada Aisyah R’HA[9] maka Imam Abu daud dalam Kitabnya Sunan Abu Daud mengatakan Mursal (Dha’if Terputus Sanad) mengikut Ilmu Ulum Al-Hadith kerana terputusnya sanad tersebut. Pada masa yang sama saya dapati dalam sanad ini juga terdapat perawi yang lemah iaitu Sa’id bin Basyir[10] Hadith ini menujukkan wajah dan tapak tangan tidak termasuk aurat malahan pendapat ini terdiri daripada Tafsir Ibnu Abbas yangmana wajib aurat ke atas wanita ialah seluruh tubuh badan melainkan wajah dan tapak tangan[11] begitu juga Sheikh Dr Yusof Al-Qardhawi yang sama tafsiranya. Dalam hadith lain :

الحديث النّبوى : عَنْ عَطَاءٍ[12] عَنْ جَابِرٍ بْن عَبْدالله

عَنْ جَابِرٍ قَالَ : شَهِدْتُ الصَّلَاةَ مَعَ رَسُوْلِ اللهِ صَلَّى اللهِ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ فِيْ يَوْمِ عَيْدٍ فَبَدَأَ بِالصَّلَاةِ قَبْلَ الْخُطْبَةْ ثُمَّ قَامَ مُتَوَكِّئًا عَلَى بِلَالٍ حَتىَّ أَتَى النِّسَاءَ فَوَعَظَهُنَّ وَذَكَّرَهُنَّ وَأَمَرَهُنَّ بِتَقْوَى اللهِ قَالَ تَصَدَّقْنَ فَذَكَرَ شَيْئًا مِنْ أَمْرِ جَهَنَّمَ فَقَامَتْ امْرَأَةٌ مِنْ سَفِلَةِ النِّسَاءِ سَفْعَاءُ الْخَدَّيْنِ فَقَالَتْ لِمَ يَا رَسُوْلَ اللهِ قَالَ ألم تكن تُغْشِيْنَ الشَّكَاةَ وَاللَّعْنَ وَتَكْفُرْنَ الْعَشِيْرَ فَجَعَلْنَ يَأْخُذْنَ مِنْ حُلِيِّهِنَّ وَأَقْرَاطِهِنَّ وَخَوَاتِيْمِهِنَّ يَطْرَحْنَهُ فِيْ ثَوْبِ بِلاَلٍ يَتَصَدَّقْنَ بِهِ،
Daripada Jabir beliau berkata : Pada hari Aid saya pernah solat bersama Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam beliau memulai solat sebelum Khudbah kemudian beliau berdiri dengan bersandar pada Bilal sehingga beliau datang kepada para wanita dan menasihati mereka serta mengingatkan  mereka dan memerintahkan agar mereka bertaqwa kepada Allah. Beliau bersabda : Bersedekahlah, kemudian beliau menyebut sebahagian perkara jahanam. Maka berdirilah seorang wanita dari tengah-tengah mereka yang kedua pipinya berbintik hitam lalu berkata. Kenapa wahai Rasulullah? Beliau menjawab, kerana kalian banyak mengeluh banyak melaknat dan suka ingkar kepada suami. Kemudian mereka mengambil sebahagian dari perhiasan anting dan cincin mereka lalu meletakkannya ke dalam kain yang dibawa oleh Bilal sebagai sedekah[13],

                            Ringkasan Manaqib Rawi Al-A’la : “ Jabir bin Abdullah RA “

Beliau ialah putera Umar bin Haram. Dan salah seorang sahabat Nabi Shallallahu 'alaihi wa Sallam Mufti di Madinah pada zaman beliau, Beliau memiliki hafalan yang sangat kuat dan termasuk sahabat yang mengikuti Bai’ah  Ar-ridhwan  dan  beliau  yang  terakhir  meninggal  dikalangan  sahabat yang menyaksikan malam Aqabah kedua. Dan masa akhir hidupnya beliau mengahadapi ujian yang mana beliau buta ketika usir beliau hampir 90 tahun beliau Jabir bin Abdullah meninggal pada tahun 78 Hijrah ketika berusia 94 tahun. Semoga Allah Subhanahu wa Ta’ala rahmati beliau[14],

Faedah Hadith :

Hadith ini menunjukkan bahawa wanita yang berdiri bertanya itu tidak menutup wajah kerana kelihatan pipinya berbintik hitam sekiranya wajah itu termasuk aurat sudah tentu Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam menyuruhnya untuk menutup wajah. Hujjah ini dikemukakan oleh Mufti mesir iaitu Dr Ali Jum’ah dalam kitab beliau bertajuk “Al-Bayaan[15]” dan mengatakan hadith ini tidak dimansuhkan oleh mana-mana dalil. Dalam Hadith lain :

الحديث النّبوى : عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ يَسَارٍ[16] عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَبَّاسٍ

عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا قَالَ كَانَ الْفَضْلُ رَدِيفَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَجَاءَتْ امْرَأَةٌ مِنْ خَشْعَمَ فَجَعَلَ الْفَضْلُ يَنْظُرُ إِلَيْهَا وَتَنْظُرُ إِلَيْهِ وَجَعَلَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَصْرِفُ وَجْهَ الْفَضْلِ إِلَى الشِّقِّ الْآخَرِ فَقَالَتْ يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّ فَرِيضَةَ اللَّهِ عَلَى عِبَادِهِ فِي الْحَجِّ أَدْرَكَتْ أَبِي شَيْخًا كَبِيرًا لَا يَثْبُتُ عَلَى الرَّاحِلَةِ أَفَأَحُجُّ عَنْهُ قَالَ نَعَمْ وَذَلِكَ فِي حَجَّةِ الْوَدَاعِ،
Daripada Abdullah bin Abbas RA beliau berkata : Al-fadh mengikuti Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam lalu datang seorang wanita dari suku Khats’Am dan Al-Fadh melihat kepadanya. Lalu ia pun melihat kepada Al-Fadh, Maka Nabi Shallallahu 'alaihi wa Sallam memalingkan wajah Al-Fadh ke arah lain. Wanita itu berkata, Wahai  Rasulullah Sesungguhnya  Allah  telah  mewajibkan hambaNya menunaikan Haji bapaku sudah sangat tua dan ia tidak mampu duduk di atas unta apakah (boleh) aku menghajikannya (mewakilinya)? Beliau Shallallahu 'alaihi wa Sallam bersabda. Ya, yang demikian terjadi pada Haji Wada[17],

Ringkasan Manaqib Rawi Al-A’la : “ Abdullah bin Abbas RA “

Beliau ialah salah seorang sahabat Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam yang memiliki Ilmu yang luas. Ahli fiqih dan Imam Tafsir beliau ialah Abu Al-Abbas bin Abdullah. Beliau lahir dari kalangan Bani Hasyim 3 tahun sebelum Hijrah dan banyak menghafal Hadith Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam Diriwayatkan daripada Ibnu Abbas beliau berkata : Rasulullah  Shallallahu 'alaihi wa Sallam memelukku dan berdoa “ Ya Allah, ajarkanlah kepadanya Al-Kitab (Al-Quran)[18], dalam hadith lain Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam berdoa : " اَللّهُمَّ فَقِّهْهُ فِي الدِّيْنِ وَعَلِّمْهُ التَّأْوِيْل " Ya Allah, fahamkanlah dia (Abdullah bin Abbas) tentang Agama dan ajarkanlah dia Ilmu Takwil (tafsir)[19],  beliau digelar sebagai Al-Bahr yang bermaksud Laut. Kerana ilmunya yang sangat luas dan beliau meninggal pada tahun 67 atau 68 Hijrah ketika berusia 71 tahun. Semoga Allah Subhanahu wa Ta’ala merahmati beliau[20],

Faedah Hadith :

Hadith ini menunjukkan bahawa Al-Fadh dan Nabi Shallallahu 'alaihi wa Sallam melihat wajah wanita tersebut sekiranya wajah termasuk aurat nescaya Nabi Shallallahu 'alaihi wa Sallam perintahkan agar menutup wajah. Mashur dikalangan ulama mengatakan wajah dan tapak tangan bagi wanita tidak termasuk aurat begitu juga Imam An-Nawawi dalam kitab beliau “ Majmuk Syarh Muhazzab[21]” tafsiran ini sangat mashur dikalangan Ulama Syafie, Hadith lain :

الحديث النّبوى : عَنْ أَبِي الزُّبَيْرِ[22] عَنْ جَابِرٍ

عَنْ جَابِرٍأَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ رَأَى امْرَأَةً فَدَخَلَ عَلَى زَيْنَبَ بِنْتِ جَحْشٍ فَقَضَى حَاجَتَهُ مِنْهَا ثُمَّ خَرَجَ إِلَى أَصْحَابِهِ فَقَالَ لَهُمْ إِنَّ الْمَرْأَةَ تُقْبِلُ فِي صُورَةِ شَيْطَانٍ فَمَنْ وَجَدَ مِنْ ذَلِكَ شَيْئًا فَلْيَأْتِ أَهْلَهُ فَإِنَّهُ يُضْمِرُ مَا فِي نَفْسِهِ،
Daripada Jabir bahawa Nabi Shallallahu 'alaihi wa Sallam melihat seorang wanita lalu beliau masuk ke rumah Zainab binti Jahsy dan menyelesaikan hasratnya (terhadap isterinya itu) setelah itu beliau keluar menemui sahabatnya dan berkata. Sesungguhnya wanita itu bagaikan bentuk syaitan, sesiapa yang mendapati hal yang sedemikian maka handaklah ia mendatangi isterinya kerana hal tersebut dapat menguruskan yang ada di dalam dirinya[23],

F Ringkasan Manaqib Rawi Al-A’la : “ Jabir bin Abdullah RA “

Beliau ialah putera Umar bin Haram. Dan salah seorang sahabat Nabi Shallallahu 'alaihi wa Sallam Mufti di Madinah pada zaman beliau, Beliau memiliki hafalan yang sangat kuat dan termasuk sahabat yang mengikuti Bai’ah  Ar-ridhwan  dan  beliau  yang  terakhir  meninggal  dikalangan  sahabat yang menyaksikan malam Aqabah kedua. Dan masa akhir hidupnya beliau mengahadapi ujian yang mana beliau buta ketika usir beliau hampir 90 tahun beliau Jabir bin Abdullah meninggal pada tahun 78 Hijrah ketika berusia 94 tahun. Semoga Allah Subhanahu wa Ta’ala rahmati beliau[24],

Faedah Hadith :

Hadith ini juga menunjukan bahawa Nabi Shallallahu 'alaihi wa Sallam melihat wanita tersebut dari hadapan dan sudah tentu Nabi melihat wajahnya dan dalam Sahih muslim ada lafaz dari belakang[25] yang tiada pada matan Sunan Abu daud[26] Justeru wajah dan tapak tangan tidak termasuk aurat bagi wanita Hujjah ini sangat kuat berdasarkan larangan Nabi Shallallahu 'alaihi wa Sallam terhadap wanita ketika Ihram “Wanita Ihram tidak boleh memakai Niqab/purdah dan tidak memakai sarung tangan[27]” Sekiranya melihat wajah seseorang wanita itu mendatangkan Syahwat maka Sunnah Nabi Shallallahu 'alaihi wa Sallam ialah mendatangi isterinya agar dapat meluruskan syahwatnya manakala hadith yang mengatakan wanita aurat tidak termasuk wajah dan tapak tangan sepertimana hadith dari Abdullah bin Mas’ud RA “  Wanita adalah aurat, jika dia keluar maka syaitan menghiasinya (pada pandangan lelaki) [28]” Kata Sheikh Al-Albani hadith ini umum tidak boleh meletakan hukum wajah dan tapak tangan itu termasuk aurat. Oleh yang demikian hadits di atas (wanita adalah aurat), tidak termasuk wajah dan tapak tangan. Prinsip ini tidak pernah bertentangan dengan amalan orang-orang salaf (para sahabat)[29]. Jumhur ulama juga mengatakan wajah dan tapak tangan tidak termasuk aurat. Dan untuk mengelakan daripada fitnah selain dari meluruskan syahwatnya maka palingkanlah pandangan apabila terlihat kerana ia sunnah Nabi Shallallahu 'alaihi wa Sallam yangmana diriwayatkan :

الحديث النّبوى : عَنْ أَبِي زُرْعَةَ[30] عَنْ جَرِيرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ

عَنْ أَبِي زُرْعَةَ عَنْ جَرِيرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ سَأَلْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنْ نَظَرِ الْفُجَاءَةِ فَأَمَرَنِي أَنْ أَصْرِفَ بَصَرِي،
Daripada Jarir bin Abdullah beliau berkata saya penah bertanya kepada Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam tentang Hukum pandangan yang tidak disengajakan maka beliau memerintahkan agar saya mengalihkan pandangan saya[31],

Ringkasan Manaqib Rawi Al-A’la : “ Jarir bin Abdullah RA “

Beliau ialah Ibnu Jabir Abu Amir Al-Bajali Al-Qasari. Seorang pemimpin yang sangat cerdas dan kacak dikalangan sahabat Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam Umar pernah berkata Jarir adalah yusuf umat ini iaitu kacak seperti Nabi Yusuf A.S Beliau Jarir bin Abdullah meninggal pada tahun 51 Hijrah. Semoga Allah Subhanahu wa Ta’ala merahmati beliau[32],

Faedah Hadith :

Memelihara  pandangan daripada membawa fitnah ialah wajib agar tidak terjatuh ke dalam fitnah yang lebih besar seperti zina oleh sebab itu Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman “ Katakanlah kepada lelaki-lelaki yang beriman: Hendaklah mereka menahan pandanganya, dan memelihara kemaluannya. yang demikian itu adalah lebih Suci bagi mereka, Sesungguhnya Allah Maha mengetahui apa yang mereka lakukan[33]” dan tidaklah berdosa sekiranya memandang sesuatu yang bukan haknya dengan tidak sengaja[34] maka palinglah pandangan daripada perkara yang bukan haknya sepertimana perintah Nabi Shallallahu 'alaihi wa Sallam terhadap sahabatnya “wahai Ali, janganlah engkau ulangi pandanganmu sesungguhnya pandangan yang  pertama itu ialah bagimu dan pandangan yang lain bukan untukmu[35]” Hadith ini bermaksud larangan bagi memandang yang  bukan haknya pada kali yang kedua iaitu mengulangi pandangan selepas memandang kali pertama[36]  begitu juga  ke atas  wanita  sekiranya ia  mendatangkan fitnah kerana wajahnya maka yang terbaik itu ia menutup wajahnya iaitu berpurdah dan sebahagian Ulama mewajibkan purdah ke atas wanita. Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman :

القُرآنُ اْلكَرِيْم

MaksudNya :

Hai Nabi, Katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin: "Hendaklah mereka mengulurkan jilbabnya[37] ke seluruh tubuh mereka". yang demikian itu supaya mereka lebih mudah untuk dikenal, Karena itu mereka tidak diganggu. dan Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang[38],

Faedah Ayat :

Sebahagian Ulama mentafsirkan ayat ini dengan mewajibkan ke atas wanita untuk menutup wajah mereka dan mereka itulah wanita-wanita yang beriman dan tidak digangu iaitu Fitnah dengan menutupi aurat mereka dengan baik dan saya meneliti bahawa tafsiran ini kuat untuk mewajibkan wanita menutupi wajahnya dan ayat di atas tidak Khusus untuk isteri-isteri Nabi Shallallahu 'alaihi wa Sallam yangmana diriwayatkan :

الحديث النّبوى  :  عَنْ صَفِيَّةَ بِنْتِ شَيْبَةَ[39] أَنَّ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا

عَنْ صَفِيَّةَ بِنْتِ شَيْبَةَ أَنَّ عَائِشَةَ          رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا  كَانَتْ تَقُولُ لَمَّا          نَزَلَتْ      هَذِهِ الْآيَةُ { وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ } أَخَذْنَ  أُزْرَهُنَّ  فَشَقَّقْنَهَا مِنْ قِبَلِ الْحَوَاشِي فَاخْتَمَرْنَ بِهَا،
Daripada Syafiah binti Syaibah bahawa Aisyah R’HA berkata ketika turun Ayat : “ Dan hendaklah mereka menutup kain tudung  kedadanya [40] Mereka mengambil kain menutup badan mereka kemudian mereka memotong kain itu dari bahagian hujungnya dan mereka menutupi wajah-wajah mereka dengannya[41],

Ringkasan Manaqib Rawi Al-A’la : “ Aisyah R’HA “

Beliau ialah putri seorang imam yang jujur dan khalifah, Abu Bakar bin Quhafah. Beliau meriwayatkan hadith daripada Rasulullah Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam mencapai 2210 hadith dan beliau isteri Nabi Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam yang sangat dicintai Baginda " Al-Humaira " ertinya : wanita yang pipinya kemerahan. sebutan itu disandangkan kepada Aisyah R’HA kerana pipinya terlihat merah seperti buah delima, beliau meninggal pada tahun 57 Hijrah[42],

Faedah Hadith :

Kalimah  فَاخْتَمَرْنَ  (mereka memakai tudung) bermaksud : Mereka menutupi wajah-wajah mereka dengan kain tersebut ini kerana pada masa Jahiliyyah kaum wanita melabuhkan tudungnya ke belakang dan membiarkan yang depan terbuka maka mereka pun diperintahkan untuk menutupinya. Tafsiran ini sangat mashur dikalangan Ulama Hadith termasuk Al-Hafiz Ibnu Hajar Al-Asqalani[43] dan wanita yang dimaksudkan tersebut ialah kaum wanita Anshar yang berhijrah yangmana kata Aisyah R’HA : Semoga Allah rahmati wanita-wanita yang terawal berhijrah. Kerana ketika turun ayat “ Dan hendaklah mereka menutup kain tudung mereka ke dadanya “ mereka memotong pakaian milik mereka yang dibuat dari bulu merekapun menutup wajah-wajah mereka dengannya[44]. Dan tafsiran ini juga terdapat dalam kitab tafsir Ibnu Katsir[45] begitu juga Tafsir At-Tabari daripada Ibnu Abbas RA beliau berkata[46] “ Allah memerintahkan para wanita mukminah apabila mereka keluar dari rumah-rumah mereka untuk keperluan hendaklah mereka menutup wajah-wajah mereka dari atas kepala mereka dengan Jilbab sehingga yang nampak dari mereka adalah sebuah biji mata sahaja[47] atau dua belah mata iaitu dalam riwayat yang lain[48] menyatakan cara menutup wajah adalah dengan melilitkan jilbab sehingga menutup dahi dan bahagian wajah dan menampakkan dua mata sahaja[49]. Dalam hadith lain :

الحديث النّبوى  : عَنْ حَدِيثِ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا

عَنْ حَدِيثِ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا زَوْجِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ...وَكَانَ صَفْوَانُ بْنُ الْمُعَطَّلِ السُّلَمِيُّ ثُمَّ الذَّكْوَانِيُّ مِنْ وَرَاءِ الْجَيْشِ فَأَدْلَجَ فَأَصْبَحَ عِنْدَ مَنْزِلِي فَرَأَى سَوَادَ إِنْسَانٍ نَائِمٍ فَأَتَانِي فَعَرَفَنِي حِينَ رَآنِي وَكَانَ رَآنِي قَبْلَ الْحِجَابِ فَاسْتَيْقَظْتُ بِاسْتِرْجَاعِهِ حِينَ عَرَفَنِي فَخَمَّرْتُ وَجْهِي بِجِلْبَابِي وَ وَاللَّهِ مَا كَلَّمَنِي كَلِمَةً وَلَا سَمِعْتُ مِنْهُ كَلِمَةً غَيْرَ اسْتِرْجَاعِهِ حَتَّى أَنَاخَ رَاحِلَتَهُ فَوَطِئَ عَلَى يَدَيْهَا فَرَكِبْتُهَا...
Daripada hadith Aisyah R’HA isteri Nabi Shallallahu 'alaihi wa Sallam... adapun Shafwan bin Mu’athal As-sulami kemudian Adz-dzakwani berada di belakang pasukan tentera. Ia datang ketika waktu masih gelap dan pada waktu subuh dia sampai tempatku dia melihat warna hitam manusia tertidur. Maka dia datang kepadaku dan mengenaliku ketika melihatku dan ia penah melihatku sebelum turun ayat Hijab. Aku terbangun kerana ucapan Istirja’ ketika dia mengenaliku, Aku pun menutup wajahku dengan Jilbabku. Demi Allah tidak ia berkata satu kalimah selain ucapan Istirja Hingga dia merendahkan haiwan tunggangannya dan haiwan itu melutut pada kedua kakinya dan aku menaikinya[50]...

Ringkasan Manaqib Rawi Al-A’la : “ Aisyah R’HA “

Beliau ialah putri seorang imam yang jujur dan khalifah, Abu Bakar bin Quhafah. Beliau meriwayatkan hadith daripada Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam mencapai 2210 hadith dan beliau isteri Nabi Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam yang sangat dicintai Baginda " Al-Humaira " ertinya : wanita yang pipinya kemerahan. sebutan itu disandangkan kepada Aisyah R’HA kerana pipinya terlihat merah seperti buah delima, beliau meninggal pada tahun 57 Hijrah[51],

Faedah Hadith :

Hadith ini menerangkan kambali kisah Aisyah R’HA di fitnah oleh golongan munafiq tentang beliau dan Shafwan bin Mu’aththal As-sulami ketika tertinggal dari rombongan tentera selepas menghadapi peperangan menuju ke madinah Aisyah R’HA tertinggal kerana mencari kalungnya yang terputus ketika sedang mencari kalungnya ia terlepas dari rombongan tentara dan rombongan tersebut menyangka Aisyah R’HA berada di tempat tunggangannya. Ketika Aisyah R’HA sedar dia ditinggalkan  dia menunggu mengharap pasukan tentera tersebut sedar bahawa dia tertinggal. Ketika Aisyah R’HA sedang menunggu beliau tertido dan datanglah  Shafwan bin Mu’aththal As-sulami yangmana ia juga terlepas dari pasukan tentera tersebut lalu ia terlihat seorang manusia yang tertido lalu ia melihat dan mengucapkan Innalillahi Wa Inna’I laihi Ra’ji’un kerana ia kenal bahawa yang tertido itu Isteri Nabi Shallallahu 'alaihi wa Sallam. Aisyah R’HA terbangun kerana ucapan Shafwan bin Mu’aththal As-sulami lalu Aisyah R’HA menutup wajahnya.  Sebahagian  ulama  mengatakan wajah  termasuk  Hijab kerana sebelum turun ayat Hijab Shafwan bin Mu’aththal As-sulami penah melihat Aisyah R’HA dan selepas turun  ayat Hijab Aisyah R’HA menutup wajahnya dan wanita-wanita mukminah juga menutup wajah mereka seperti hadith yang terdahulu dan menutup wajah itu tidak khusus kepada isteri-isteri Nabi Shallallahu 'alaihi wa Sallam sahaja tetapi ia termasuk wanita-wanita mukminah lain kerana Aisyah R’HA contoh yang terbaik. Dan mereka dikalangan wanita berpurdah ketika berurusan yangmana diriwayatkan[52] “Samurah bin Jundub membolehkan wanita yang berniqab menjadi saksi[53]” Dalam hadith lain :

الحديث النّبوى  : عَنْ مُجَاهِدٍ[54] عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ

عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ كَانَ الرُّكْبَانُ يَمُرُّونَ بِنَا وَنَحْنُ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مُحْرِمَاتٌ فَإِذَا حَاذَوْا بِنَا سَدَلَتْ إِحْدَانَا جِلْبَابَهَا مِنْ رَأْسِهَا عَلَى وَجْهِهَا فَإِذَا جَاوَزُونَا كَشَفْنَاهُ،
Daripada Aisyah beliau berkata : Adalah penunggang-penunggang melalui kami sedangkan kami bersama dengan Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam dalam keadaan Ihram, apabila mereka melintasi kami maka setiap kami (isteri-isteri Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam) akan melabuhkan jilbabnya daripada kepalanya ke atas wajahnya apabila mereka telah berlalu kami pun membukanya kembali[55],

Ringkasan Manaqib Rawi Al-A’la : “ Aisyah R’HA “

Beliau ialah putri seorang imam yang jujur dan khalifah, Abu Bakar bin Quhafah. Beliau meriwayatkan hadith daripada Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam mencapai 2210 hadith dan beliau isteri Nabi Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam yang sangat dicintai Baginda " Al-Humaira " ertinya : wanita yang pipinya kemerahan. sebutan itu disandangkan kepada Aisyah R’HA kerana pipinya terlihat merah seperti buah delima, beliau meninggal pada tahun 57 Hijrah[56],

Faedah Hadith :

Hadith ini menunjukan menutup wajah itu sangat dituntut untuk mengelakan daripada fitnah dan di antara para ulama yang menguatkan pendapat ini dan mewajibkan purdah ialah : Sheikh Abdul Aziz bin Baz, Sheikh Muhammad bin Shalih Al-Utsaimin, dan sebahgian besar Ulama Saudi berhujjah dengan Hadith : “  Wanita adalah aurat, jika dia keluar maka syaitan menghiasinya (pada pandangan lelaki)[57]. Dalam hadith lain yangmana diriwayatkan :

الحديث النّبوى:   عَن فَاطِمَة بْنت المُنْذر[58] عَن أَسْمَاءِ بْنت أَبِيْ بَكْر

عَن أَسْمَاءِ بْنت أَبِيْ بَكْرِ رَضِيَ الله عَنْهُمَا قاَلَتْ : كُنَّا نُغْطِيْ وُجُوْهُنَا مِنَ الرِّجَالِ وَ كُنَّا نَتَمَشْطِ قَبْلَ ذَلِكَ فِيْ الإِحْرَامِ،
Daripada Asma' binti Abu Bakar R’MA beliau berkata: Kami menutup wajah kami dari lelaki, dan kami menyikat rambut sebelum itu di saat ihram[59],

Ringkasan Manaqib Rawi Al-A’la : “ Asma R’HA “

Beliau ialah Asma binti Abu Bakar R’HA Ummu Abdullah Al-Qurasyiyah At-Taimiyyah Al-Makkiyyah Al-Madaniyyah. Beliau terdiri daripada Muhajirat yang terakhir meninggal dunia dan banyak  meriwayatkan  Hadith  Daripada Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam, Ummu Asma binti Abu Bakar R’HA lebih muda daripada Aisyah R’HA 10 tahun dan ketika berlakunya Hijrah beliau sedang mengandung anaknya Abdullah bin Zubair. Asma terkenal dengan gelaran Dzatun-Naqatain (pemilik dua tali pinggang) Ketika Nabi Muhammad Shallallahu 'alaihi wa Sallam dan Abu Bakar bersembunyi di gua untuk melarikan diri daripada ancamana kaum Quraisy, beliaulah yang membekalkan makanan dan minuman kepada Nabi Shallallahu 'alaihi wa Sallam dan ayahnya. Beliau Asma binti Abu Bakar R’HA meninggal pada tahun 73 hijrah Semoga Allah Subhanahu wa Ta’ala rahmati beliau[60],

Faedah Hadith :
 
Hadith ini menunjukkan bahawa dikalangan wanita mereka menutup wajah mereka mengelakan daripada fitnah Mazhab Malikiah berpendapat wajah wanita wajib ditutup demikian juga dua tapak tangannya mengelakan daripada fitnah[61] diluar solat iaitu di hadapan lelaki ajnabi kerana fitnah adalah benda zanni dan tidak sama padanya setiap manusia dan keadaan. Maka wajah wanita itu sendiri merupakan illah untuk diwajibkan tutup. Mazhab Hanafiah berpandapat Wanita muda tidak boleh sama sekali mendedahkan wajahnya kepada lelaki yang bukan mahram kerana ditakuti mendatangkan fitnah[62] Ali bin Abi Thalib RA pernah berkata kepada Isterinya : “ Wahai Fathimah! Apakah yang terbaik untuk seorang wanita? Fathimah menjawab : Hendaklah ia tidak melihat lelaki (yang bukan dari Mahramnya) dan lelaki pun tidak melihatnya “  Ali bin Abi Thalib RA berkata : Tidakkah engkau malu? Tidakkah engkau cemburu? Salah seorang di antara kalian membiarkan isterinya pergi ke khalayak kaum lelaki dan ia melihat mereka serta mereka (lelaki) pun melihat mereka (wanita)  pula[63]. Oleh sebab itu kaum wanita diwajibkan menutup wajah agar tidak berlaku fitnah yang lebih besar dan Allah memerintahkan agar mereka menundukkan pandangan. Manakala tentang Hadith larangan purdah ketika Ihram. Seseorang itu boleh memilih samaada ia mahu membuka  purdah atau menutup wajahnya sekiranya ia mahu, Yangmana diriwayat :

الحديث النّبوى:   عَنْ معَاذة[64] عَن عَائِشَة رَضِيَ الله عَنْهَا قَالَتْ

عَنْ عائِشَة رَضِيَ الله عَنْهَا قَالَتْ : اْلمُحْرِمَةُ تَلْبَس مِنَ الثِّيَابِ مَا شَاءَتْ إِلَّا ثَوْبًا مَسَّهُ وَرْسٌ أَوْ زَعْفَرَانٌ وَلَا تتَبَرْقِعُ وَلَا تُلَثِّمُ وَتَسْدُلُ الثَّوْبَ عَلىَ وَجْهِهَا إِنْ شَاءَتْ،
Daripada Aisyah R’HA beliau berkata : Wanita yang sedang Ihram boleh memakai apa sahaja yang ia suka kecuali pakaian yang telah disentuh oleh warna atau za’faran. Tidak boleh menggunakan penutup wajah dan tidak pula topeng dan ia boleh menurunkan (menutup) pakaian ke wajahnya jika ia mahu[65],

Ringkasan Manaqib Rawi Al-A’la : “ Aisyah R’HA “

Beliau ialah putri seorang imam yang jujur dan khalifah, Abu Bakar bin Quhafah. Beliau meriwayatkan hadith daripada Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam mencapai 2210 hadith dan beliau isteri Nabi Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam yang sangat dicintai Baginda " Al-Humaira " ertinya : wanita yang pipinya kemerahan. sebutan itu disandangkan kepada Aisyah R’HA kerana pipinya terlihat merah seperti buah delima, beliau meninggal pada tahun 57 Hijrah[66],

Faedah Hadith :

Hadith ini menunjukkan  wanita mukminah mereka sentiasa menutup wajah mereka  melainkan ketika Ihram dan mereka boleh menutup wajah sekiranya mereka mahu  adapun luar daripada  itu  mereka wanita mukminah sentiasa menutupi wajah yangmana diriwayatkan Daripada Safiyyah binti Syaibah daripada Aisyah R’HA adalah beliau bertawaf dalam keadaan memakai niqab (purdah)[67]. Berpurdah makruf dikalangan wanita mukminah dan sangat makruf dikalangan kaum wanita Ansar. Oleh sebab itu, Kata Aisyah R’HA : Aku tidak pernah melihat yang lebih utama daripada wanita-wanita Ansar dalam hal membenarkan Kitab Allah (Al-Quran) dan keimanan terhadap Wahyu. Sungguh ketika turun Surah An-Nuur : Hendaklah mereka menutup kain  tudung mereka ke dadanya[68]. Maka kaum lelaki mereka kembali membaca kepada mereka apa yang diturunkan tentang mereka. Tidaklah seorang wanita pun melainkan berdiri menghampiri kainnya dan subuh harinya mereka mengerjakan solat dengan mengunakannya[69]. Oleh sebab itu, yang utama dan yang terbaik itu wanita-wanita mukminah ialah mereka yang menutup wajahnya agar tidak berlaku Fitnah maka mereka itulah wanita-wanita yang baik dan beriman. Persoalan wajib atau tidak tentang pemakaian Niqab/purdah saya katakan Niqab/purdah tidak wajib kerana tidak ada Dalil Khusus untuknya dan sekiranya ia tidak menutup wajah dan mendatangkan Fitnah maka yang dekat itu ialah menutup wajah untuk mengelak daripada fitnah. Walaupun ada hadith-hadith tentang pemakaian Purdah ketika turunya ayat Hijab saya katakan kesemua hadith-hadith tersebut Mauquf dan mengenai Hadith wanita ialah aurat[70]. Hadith tersebut Umum tidak boleh menghukum mewajibkan menutup wajah kerana Ayat sebut kecuali yang zahir maka dikalangan Ulama Khilaf tentang masalah ini samaada mentafsirkannya yang zahir itu hanya wajah dan tapak tangan atau yang zahir itu hanya Mata dan menutup wajahnnya. Tidaklah disebabkan saya memilih bahawa Niqab/purdah itu tidak wajib menyebabkan saya menolok sebahgian yang mewajibkan. Tegas saya katakan Niqab/purdah itu boleh menjadi wajib untuk mengelak daripada Fitnah kerana illah situasi berbeza-beza malahan yang dekat dengan Al-quran dan As-Sunnah itu ialah menutup wajahnya kerana Ummul mukminin Aisyah R’HA beliau menutup wajahnya dan kaum wanita mukminah lain  juga  menutup wajah mereka. yangmana diriwayatkan :  Daripada Syafiah binti Syaibah bahawa Aisyah R’HA berkata ketika turun Ayat : “ Dan hendaklah mereka menutup kain tudung  kedadanya [71] Mereka mengambil kain menutup badan mereka kemudian mereka memotong kain itu dari bahagian hujungnya dan mereka menutupi wajah-wajah mereka dengannya[72], والله الحمد 

الحديث النّبوى:

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ صِنْفَانِ مِنْ أَهْلِ النَّارِ لَمْ أَرَهُمَا قَوْمٌ مَعَهُمْ سِيَاطٌ كَأَذْنَابِ الْبَقَرِ يَضْرِبُونَ بِهَا النَّاسَ وَنِسَاءٌ كَاسِيَاتٌ عَارِيَاتٌ مُمِيلَاتٌ مَائِلَاتٌ رُءُوسُهُنَّ كَأَسْنِمَةِ الْبُخْتِ الْمَائِلَةِ لَا يَدْخُلْنَ الْجَنَّةَ وَلَا يَجِدْنَ رِيحَهَا وَإِنَّ رِيحَهَا لَيُوجَدُ مِنْ مَسِيرَةِ كَذَا وَكَذَا،

Daripada Abu Hurairah RA beliau berkata : Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam bersabda : Ada dua golongan ahli neraka yang belum pernah aku lihat iaitu kaum yang membawa cemati seperti ekor lembu yang mereka gunakan untuk memukul orang laing dan para wanita yang berpakaian tetapi telanjang yang berjalan melengguk-lengguk Sedangkan kepada mereka bagaikan bonggol unta yang bengkok. Mereka itu tidak akan masuk ke dalam Syurga dan tidak akan mencium bauh Syurga Peadahal harum bauh semerbak  Syurga itu dapat dirasakan dari jarak yang begini dan begini[73],

الحديث النّبوى:

عَنْ الزُّهْرِيِّ أَخْبَرَنَا حُمَيْدُ بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ أَنَّهُ سَمِعَ مُعَاوِيَةَ بِالْمَدِينَةِ يَخْطُبُ يَقُولُ أَيْنَ عُلَمَاؤُكُمْ يَا أَهْلَ الْمَدِينَةِ إِنِّي سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَنْهَى عَنْ هَذِهِ الْقُصَّةِ وَيَقُولُ إِنَّمَا هَلَكَتْ بَنُو إِسْرَائِيلَ حِينَ اتَّخَذَهَا نِسَاؤُهُمْ،

Daripada Az-Zuhri Humaid bin Abdurrahman Mengkhabarkan kepada kami bahawa beliau mendengar Muawiyah sedang berkhudbah di Madinah ia berkata : Di mana Ulama-ulama kalian wahai penduduk Madinah? Sesungguhnya aku pernah mendengar Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam melarang memakai sanggul ini, Beliau juga bersabda : Sesungguhnya kaum bani Israil binasa manakala wanita-wanita mereka memakai sanggul (menyambungnya)[74],

“ Jadilah Orang  Yang Menuruti Al-Quran Dan As-Sunnah’ Sekiranya Tidak Mampu. Jadilah Orang Yang Belajar Al-Quran Dan As-Sunnah’ Sekiranya Tidak Mampu. Jadilah Orang Yang Mencintai Orang Yang Menuruti Al-Quran Dan As-Sunnah Dan Orang Yang Belajar Al-Quran Dan As-Sunnah’ Sekiranya Tidak Mampu. Janganlah Membencihi Mereka “

والله الحمد


[1].     سورة الأعراف : 26  (7)
[2].     سورة النور : 31  (24)
[3].     أخرجه البخاري رقم الحديث : 454  ] صحيح البخاري    [
[4].            قَالَ أَبُو دَاوُد هَذَا مُرْسَلٌ خَالِدُ بْنُ دُرَيْكٍ لَمْ يُدْرِكْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا
[5]   أخرجه أبو داود رقم الحديث : 4104  ] ضعيف [
[6].     " شمس الدّين محمّد بن أحمد بن عثمان الذّهبي 673-748 "  ]سير أعلام النّبلاء[   ج2 ص135- 201  ط : (الطبعة
               العاشرة)  مؤسّسة الرسالة  1414 هـ / 1994 مـ بيروت - شارع سوريا
[7].     جلباب المرأة المسلمة - المؤلف : محمد ناصر الدين الألباني الطبعة : الأولى - 1413 المكتبة الإسلامية - عمان - الأردن
[8].     " أحمد بن علي بن حجر أبو الفضل العسقلاني الشافعي (المتوفى : 852 هـ) "   ]التهذيب التهذيب  [رتبته عند ابن
              حجر :  ثقة يرسل  ج3     ص80 ط : دار الكتب العلمية 1415هـ / 1994 مـ بيروت- لبنان 
[9].     " شمس الدين محمد بن أحمد بن عثمان الذهبي " ] تاريخ الإسلام ووفيات المشاهير والأعلام[  خالد بن دريك :] الوفاة:
                       111- 120 هـ[  ج7 ص211 ط : المكتبة التوفيقية التاريخ الطبعة مجهول القاهرة - مصر
[10].            سَعِيدُ بْنُ بَشِيرٍ، أَبُو عَبْدِ الرَّحْمَنِ الأَزْدِيُّ، مَوْلاهُمُ، الْبَصْرِيُّ، وَقِيلَ: الدِّمَشْقِيُّ،  [ الوفاة: 161 - 170 هـ ] وأنظر :
            " أحمد بن علي بن حجر أبو الفضل العسقلاني الشافعي (المتوفى : 852 هـ) ""  ]التهذيب التهذيب  [رتبته عند ابن حجر   
                    :  ضعيف ج4 ص8-10 نفس السابق
[11].     " محمد بن جرير بن يزيد بن كثير بن غالب الآملي، أبو جعفر الطبري (المتوفى : 310 هـ) "  ] تفسير الطبري من كتابه جامع
             البيان في تأويل   القرآن [  حدثني عليّ، قال: ثنا عبد الله، قال : ثني معاوية، عن عليّ، عن ابن عباس، قوله : ( وَلا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ
             إِلا مَا ظَهَرَ مِنْهَا ) قال : والزينة الظاهرة: الوجه وكحل العين، وخضاب الكفّ، المكتبة الشاملة [
[12].     عطاء بن أبي رباح أسلم، الامام شيخ الاسلام، مفتي الحرم، أبو محمد القرشي مولاهم المكي، [ الوفاة: 111 – 120 هـ ]
[13]   أخرجه الدارمي رقم الحديث :  1560 ]  حسن صحيح[
[14].   " شمس الدّين محمّد بن أحمد بن عثمان الذّهبي 673-748 "  ]سير أعلام النّبلاء[   ج3 ص189- 194 ط : (الطبعة
                   العاشرة)  مؤسّسة الرسالة  1414 هـ / 1994 مـ بيروت - شارع سوريا
[15]         " البيان لما يشغل الأذهان " الدكتور علي جمعة مفتى الديار المصرية
[16].     سُلَيْمَانُ بْنُ يَسَارٍ الْمَدَنِيُّ [أَبُو أَيُّوبَ أو أَبُو عَبْدِ الرَّحْمَنِ]  [الوفاة: 101 - 110 هـ]
[17].    أخرجه البخاري رقم الحديث : 1513  ] صحيح البخاري [
[18]  أخرجه البخاري رقم الحديث : 75   ] صحيح البخاري [
[19].    أخرجه أحمد حنبل في مسنده رقم الحديث : 2397  (1/265)  ] إسناده صحيح [ ج3  ص95  ط : دار الحديث (الطبعة
                الأولى)  1416 هـ  / 1995 مـ القاهرة- مصر  
[20].   " شمس الدّين محمّد بن أحمد بن عثمان الذّهبي 673-748 "  ]سير أعلام النّبلاء[   ج3 ص309-331 ط : (الطبعة العاشرة)
                  مؤسّسة الرسالة  1414 هـ / 1994 مـ بيروت - شارع سوريا
[21].    " أبو زكريا محيي الدين يحيى بن شرف النووي (المتوفى : 676 هـ) " ]   المجموع شرح المهذب [  ج3  ص173 – 176
                  ط : مكتبة الإرشاد التاريخ الطبعة مجهول جدّة – المملكة العربية السعودية، كتاب الصلاة  الباب : ستر العورة،  " عورة الرجل
                        ما بين سرته الي ركبته " وأما الحرة فجميع بدنها عورة الا الوجه والكفين لقوله تعالي ( ولا يبدين زينتهن الا ما ظهر منها ) قال
                        ابن عباس وجهها وكفيها ولان النبي صلي الله عليه وسلم  " نهي المرأة الحرام عن لبس القفازين والنقاب "
[22]         محمد بن مسلم بن تدرس القرشى الأسدى، أبو الزبير المكى، مولى حكيم بن حزام،   ]الوفاة :  126 هـ [
[23].     أخرجه أبو داود رقم الحديث : 2151  وأخرجه مسلم رقم الحديث : 1403  ] صحيح[
[24].    " شمس الدّين محمّد بن أحمد بن عثمان الذّهبي 673-748 "  ]سير أعلام النّبلاء[   ج3 ص189- 194 ط : (الطبعة
                    العاشرة)  مؤسّسة الرسالة  1414 هـ / 1994 مـ بيروت - شارع سوريا
[25]      " أبو زكريا يحيى بن شرف بن مري النووي "  [شرح النووي على صحيح مسلم] رقم الحديث : 1403 ج9 ص175-
             177 ط : المكتبة التوفيقية 1429 هـ /  2008 مـ  القاهرة- مصر
[26].          " محمد شمس الحق العظيم آبادي أبو الطيب  ]عون المعبود شرح سنن أبي داود [  ج4 ص245-246 ط : دارالحديث
              1422هـ / 2001 مـ  القاهرة- مصر
[27].     أخرجه أبو داود رقم الحديث : 1826  وأخرجه الترمذي برقم الحديث : 833  وأخرجه النسائى برقم الحديث : 2672
               وأخرجه البخاري برقم الحديث : 1838   ]صحيح [  عن عبدالله بن عمر عن النبي صلى الله عليه وسلم
[28].     أخرجه الترمذي رقم الحديث : 1173  ] صحيح[  
.[29]
  Disalin dari kitab Majmu'ah Fatawa Al-Madina Al-Munawarah Fatwa-fatwa Al-Bani Hal          
          150-154 Pustaka At-Tauhid
                                       
.[30]     أَبِي زُرْعَةَ بْن عَمْرِو بْن جَرِيرِ بْن عَبْد الله البجليُّ الكوفيُّ، [ الوفاة: 151 - 160 هـ ]
[31].       أخرجه مسلم رقم الحديث : 2159   ]صحيح مسلم    [
[32].     " شمس الدّين محمّد بن أحمد بن عثمان الذّهبي 673-748 "   ]سير أعلام النّبلاء[   ج2  ص530-537 ط : (الطبعة
                  العاشرة)  مؤسّسة الرسالة  1414 هـ / 1994 مـ بيروت - شارع سوريا
[33].     سورة النور : 30  (24)
[34].     " أبو زكريا يحيى بن شرف بن مري النووي "  [شرح النووي على صحيح مسلم] رقم الحديث : 2159 ج14 ص137-
             138 ط : المكتبة التوفيقية 1429 هـ /  2008 مـ  القاهرة- مصر
[35].     أخرجه أبو داود رقم الحديث :  2149  وأجرجه التمذي رقم الحديث : 2777 ]  حسن [
[36].           " محمد شمس الحق العظيم آبادي أبو الطيب  ]عون المعبود شرح سنن أبي داود [  ج4 ص244-245 ط : دارالحديث
             1422هـ / 2001 مـ القاهرة- مصر
Jilbab ialah sejenis baju kurung yang longar yang dapat menutup kepala, muka dan  dada    .[37] 
          yang tidak nampak bentuk tubuh badan
[38].     سورة الأحزاب : 59  (33)
[39]            صفية بنت شيبة بن عُثْمَانَ الْحَجَبِيِّ، الْقُرَشِيَّةُ الْعَبْدَرِيَّةُ. [الوفاة: 81 - 90 هـ]
[40].     سورة النور : 31  (24)
[41].     أخرجه البخاري رقم الحديث : 4759   ] صحيح البخاري[
[42].     " شمس الدّين محمّد بن أحمد بن عثمان الذّهبي 673-748 "  ]سير أعلام النّبلاء[  ج2 ص135- 201  ط : (الطبعة
                 العاشرة)  مؤسّسة الرسالة  1414 هـ / 1994 مـ بيروت - شارع سوريا  
[43]         " أحمد بن علي بن حجر أبو الفضل العسقلاني الشافعي (المتوفى : 852 هـ) "  ] فتح الباري شرح صحيح البخاري [  ج8  
                 ص 626- 628  ط  : دار الكتب العلمية  1410 هـ /  1989 مـ  بيروت - لبنان
[44].     أخرجه البخاري رقم الحديث : 4758   ] صحيح البخاري[
[45].             " أبو الفداء إسماعيل بن عمر بن كثير القرشي الدمشقي (المتوفى : 774هـ) "  ] صحيح تفسير ابن كثير[  ج6 ص376
                 ط : المكتبة ابن كثير  1430 هـ /  2009 مـ  الإندونيسية
[46].     حدثني عليّ، قال: ثنا أَبو صالح قال ثني معاوية عن علي عن ابن عباس،(يَاأَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لأزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلابِيبِهِنَّ)
                      أمر الله نساء المؤمنين إذا خرجن من بيوتهن في حاجة أن يغطين وجوههن من فوق رءوسهن بالجلابيب ويبدين عينا واحدة.
[47]           " محمد بن جرير بن يزيد بن كثير بن غالب الآملي، أبو جعفر الطبري (المتوفى : 310هـ) "  ] تفسير الطبري من كتابه جامع
                     البيان في تأويل القرآن[  ج6  ص199- 200  ط : مؤسسة الرسالة 1415 هـ /  1994 مـ بيروت – شارع سوريا
[48]     قال قتادة وابن عباس في رواية أخرى : أن تلويه فوق الجبين وتشدّة ثمّ تعطعه على الأنف وأن ظهرت عيناها
[49].     "  الدكتور وَهْبَة الزُّحَيْلِيّ  "   ]تفسير المنير في العقيدة والشريعة والمنهج  [ ج22  ص106- 110  ط : دار الفكر المعاصر
            1411 هـ /  1991 مـ بيروت- لبنان
[50].     أخرجه البخاري رقم الحديث : 4750  ] صحيح البخاري[
[51].     " شمس الدّين محمّد بن أحمد بن عثمان الذّهبي 673-748 "  ]سير أعلام النّبلاء[   ج2 ص135- 201  ط : (الطبعة
                 العاشرة)  مؤسّسة الرسالة  1414 هـ / 1994 مـ بيروت - شارع سوريا
[52].           قَالَ سُلَيْمَانُ بْنُ يَسَارٍ اسْتَأْذَنْتُ عَلَى عَائِشَةَ فَعَرَفَتْ صَوْتِي قَالَتْ سُلَيْمَانُ ادْخُلْ فَإِنَّكَ مَمْلُوكٌ مَا بَقِيَ عَلَيْكَ شَيْءٌ وَأَجَازَ سَمُرَةُ
               بْنُ جُنْدُبٍ شَهَادَةَ امْرَأَةٍ مُنْتَقِبَةٍ 
[53].    " أحمد بن علي بن حجر أبو الفضل العسقلاني الشافعي (المتوفى : 852 هـ) "  ] فتح الباري شرح صحيح البخاري [  ج8  
                      ص 626- 628  ط  : دار الكتب العلمية  1410 هـ /  1989 مـ  بيروت - لبنان
[54].          مُجَاهِدُ بْنُ جَبْرٍ أَبُو الْحَجَّاجِ الْمَكِّيُّ الْمُقرِئُ الْمُفَسِّرُ، [ الوفاة: 101 - 110 هـ ]
[55].           أخرجه أبو داود رقم الحديث : 1833  وأخرجه ابن ماجه برقم الحديث : 2936  وأخرجه أحمد بن حنبل في مسنده برقم
             الحديث : 23903 ( 6/30) ج17 ص208 ط : دارالحديث 1416 هـ / 1995 مـ القاهرة- مصر ] حسن لغير[
[56].        " شمس الدّين محمّد بن أحمد بن عثمان الذّهبي 673-748 "  ]سير أعلام النّبلاء[   ج2  ص135- 201  ط : (الطبعة
                 العاشرة)  مؤسّسة الرسالة  1414 هـ / 1994 مـ بيروت - شارع سوريا
[57].     أخرجه الترمذي رقم الحديث : 1173  ] صحيح [
[58].     فاطمة بنت المنذر بْن الزُّبَيْر بْن العوَّام الأَسَدِيّة المدنية  [ الوفاة: 111 - 120 هـ ]
[59]    أخرحه الحاكم في مستدرك على صحيحين رقم الحديث : 1668 ( 454/1 )  ] صحيح على شرط الشيخين [
[60].   " شمس الدّين محمّد بن أحمد بن عثمان الذّهبي 673-748 "   ]سير أعلام النّبلاء[   ج2  ص287- 296  ط : (الطبعة
                    العاشرة)  مؤسّسة الرسالة  1414 هـ / 1994 مـ بيروت - شارع سوريا
[61].      الدُّكتُور وَهْبَة الزُّحَيْلِيّ  "    ]الفِقْهُ الإسلاميُّ وأدلَّتُهُ[   ج1 ص587  الباب : " حد العورة  " ط :  دار الفكر (الطبعة الثالثة)     
              1409  هـ / 1989 مـ  سورية - دمشق
[62].       الدُّكتُور وَهْبَة الزُّحَيْلِيّ  "    ]الفِقْهُ الإسلاميُّ وأدلَّتُهُ[    ج1 ص585 الباب : " حد العورة  " نفس السابق
[63].     "  شمس الدّين محمّد بن أحمد بن عثمان الذّهبي 673-748 "  ] الكبائر [  الباب : نشوز المرأة على زوجها ( 47 )
[64].       مُعَاذَةُ بِنْتُ عَبْدِ اللَّهِ أُمُّ الصَّهْبَاءِ الْعَدَوِيَّةُ، الْعَابِدَةُ الْبَصْرِيَّةُ. [ الوفاة: 81 - 90 ه ـ]
[65].     أخرجه البيهقي رقم الحديث : 8832   ]حديث ضعيف[  ) سنن البيهقي الكبرى(   
[66].     " شمس الدّين محمّد بن أحمد بن عثمان الذّهبي 673-748 " ] سير أعلام النبلاء[   ج2 ص135- 201  ط : (الطبعة
                  العاشرة)  مؤسّسة الرسالة  1414 هـ / 1994 مـ بيروت - شارع سوريا
[67].             " أبو بكر عبد الرزاق بن همام الصنعاني " ]  مصنف عبد الرزاق [  رقم الحديث : 8859 ]  حديث ضعيف   [ج5 ص24
                – 25  ط : المكتبة الإسلامي (الطبعة الثانية) 1403 هـ /  1983 مـ بيروت - لبنان
[68]   سورة النور : 31  (24)
[69]   " أحمد بن علي بن حجر أبو الفضل العسقلاني الشافعي (المتوفى : 852 هـ) "  ] فتح الباري شرح صحيح البخاري [  ج8  
                   ص 627- 628  ط  : دار الكتب العلمية  1410 هـ /  1989 مـ  بيروت - لبنان
[70].         أخرجه الترمذي رقم الحديث : 1173  ] صحيح [
[71].     سورة النور : 31  (24)
[72].     أخرجه البخاري رقم الحديث : 4759   ] صحيح البخاري[
[73].     أخرجه مسلم رقم الحديث : 2128   ]صحيح مسلم [
[74].     أخرجه الترمذي رقم الحديث :  2781   ]حسن صحيح[